Wat doet een crisis-specialist

Timo Peters - Interim MKB

Timo Peters

Bij Interim MKB werken verschillende specialisten die ieder op hun eigen gebied ondernemers coachen, ondersteunen en adviseren. Wij krijgen regelmatig vragen wat onze specialisten doen. Daarom deze maand een aantal vragen aan Timo Peters, de crisis-specialist binnen Interim MKB.

Wat doet een crisis-specialist eigenlijk?

Heel kort door de bocht is een crisis-specialist iemand die hulp biedt bij elk probleem waar een ondernemer tegen aan kan lopen. En dan bedoel ik letterlijk elk probleem! Problemen met de belastingdienst? Check. Problemen met crediteuren? Check. Problemen met continuïteit in verband met slechte gezondheid? Check, check dubbelcheck. Nu is het niet zo dat ik altijd zelf diegene ben die de ondernemer helpt. Daar heeft Interim MKB een netwerk van diverse specialisten voor. Denk hierbij aan boekhouders, accountants, advocaten en bedrijfsadviseurs.

Hoe ben je in dit vak terecht gekomen?

Ik ben al jaren zelf ondernemer. Ik heb goede tijden gekend en slechte tijden. In de goede tijden kon het niet op. Overal contacten, groot netwerk en weinig zorgen. Toen het wat minder ging merkte ik dat ik moeilijk kon praten over die problemen met andere ondernemers. Ook had ik het gevoel dat ik nergens kon aankloppen voor hulp zonder mijn bedrijf uit handen te moeten geven. En daarom heb ik samen met Wim Balkenende Interim MKB opgezet. En sinds de oprichting van Interim MKB ben ik een van de eerste aanspreekpunt geweest voor de ondernemers die hulp zochten. Er was alleen geen functieomschrijving van een crisis-specialist. Dit heb ik, samen met mijn collega’s, dus moeten ontwikkelen. En dat doen we nog steeds.

Welke eigenschappen heb je nodig voor dit werk?

Ik denk dat het belangrijk is dat je professioneel betrokken bent. Dit houdt in dat ik meeleef, meedenk en zelfs soms meevoel, alleen neem ik nooit de emoties over van de klant. Vaak kunnen zij door die, vaak begrijpelijke, emoties niet meer verder. Daarvoor ben ik. Ik bekijk met afstand naar de klant en zijn bedrijf. Ik geef advies en probeer eerlijk te zijn naar het eigen handelen van de klant. Daarna wil ik samen verder bouwen aan zijn toekomst. Niet voor niets heb ik nog veel contact met ondernemers die ik in het verleden geholpen heb.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Ik ben zelf al jaren ondernemer 

Timo Peters

Hoe ziet een dag er gemiddeld uit?

Mijn dag is eigenlijk altijd ad-hoc. Een crisis meldt zich vaak niet 14 dagen van te voren. Ik begin met mijn mailbox en vanaf ±08.00 uur begint mijn telefoon vaak te rinkelen en dat houdt niet meer op! Ik heb dagelijks contact met mijn klanten, met klanten van mijn klanten en met de belastingdienst en de diverse afdelingen Speciaal Beheer bij de verschillende banken. Ik probeer afspraken met klanten afwisselend op ons kantoor te houden en bij de klanten zelf. Daarnaast ga ik met de klant mee naar rechtszaken, afspraken bij de bank of belastingdienst als dat nodig is. Verder is een van mijn hoofdtaken om (betalings)afspraken te maken met crediteuren. Omdat er schulden zijn, die al lang openstaan, is de zakelijke relatie verstoord. Een onafhankelijk partij kan de communicatie weer op gang brengen. Samen met onze boekhouder breng ik de cashpositie inzichtelijk en aan de hand daarvan maak ik betalingsafspraken. Vaak gaat dit op een goede, vriendelijke en open manier want bij een faillissement is niemand gebaat!

Welke valkuilen zie je regelmatig in je werk bij onze klanten?

Dat zijn 2 punten. Pas hulp vragen als het water al over de lippen stroomt en betalingsafspraken maken waarvan ze eigenlijk al weten dat ze die niet na kunnen komen. Dit is begrijpelijk want ze willen hun klanten tevreden houden. Dus mijn advies? Wacht niet te lang. Kleine problemen = kleine gevolgen, grote problemen = grote gevolgen en dat is vaak niet nodig!

Neem contact op met Timo Peters – Interim MKB

Terug naar blog

Interim MKB – Wij denken in oplossingen

Wacht niet langer en neem contact op
met onze specialisten voor een vrijblijvend gesprek.

2018-10-03T11:38:10+00:00
Onze algemene voorwaarden zijn veranderd; november 2018.