Financiële valkuilen

Timo Peters - Interim MKB

Henri Arink

Deze maand bespreekt Henri Arink, onze financiële steun en toeverlaat de financiële valkuilen van ondernemers. Henri heeft meer dan 30 jaar ervaring en ziet dat ondernemers toch steeds weer dezelfde fouten maken. Hieronder een praktijkvoorbeeld en zijn advies.

PRAKTIJKVOORBEELD

De heer A is kortgeleden, zoals zovelen op dit moment, voor zich zelf begonnen als ondernemer dan wel ZZP-er. Wie tegenwoordig voor zich zelf begint wordt overladen met allerlei adviezen, do’s en dont’s etc etc. Net als alle andere starters die BTW plichtig zijn hoeft de heer A slechts 1x per kwartaal zijn BTW aan te geven. Wat schetst zijn verbazing; op het moment van aangifte blijkt dat hij een redelijk bedrag aan BTW dient af te dragen en wel voor het einde van de maand van aangifte. 

Je begrijpt het al het betreffende te betalen bedrag heeft de heer A niet (meer) beschikbaar aangezien hij al zijn gelden besteed heeft.

MORAAL VAN DIT VERHAAL

Financiële valkuilen bestaan nog steeds. Hieronder een verdere uitleg hoe een aantal financiële valkuilen te voorkomen c.q. daar bedacht op te zijn. De gestelde valkuilen komen wij in de praktijk nog steeds tegen.

ADMINISTRATIE NIET OP ORDE

Wanneer ondernemingen bij ons aankloppen en al voor een intake gesprek bij ons komen wordt er altijd gevraagd of de administratie bij(gewerkt) is. En het verbaast mij dan nog steeds dat meer dan de helft de administratie niet op orde heeft. Als ik dan verder vraag naar de reden hiervan is het met name dat de aandacht gaat naar de business zelf en de administratie geen of niet voldoende aandacht krijgt. De oplossing is heel eenvoudig; breng er regelmaat in. Ga elke week op een vast dagdeel er voor zitten en je zult zien dat het geen uren per week in beslag neemt.

BLAUWE ENVELOP

Daar is ie dan de beroemde blauwe envelop van de Belastingdienst. Ze willen zeker weer dat we betalen! Dat is zeker niet altijd het geval. Feit is wel indien er medewerkers op de loonlijst staan er  periodiek betaald dient te worden. Zo ook voor de BTW. Standaard begint de BTW opgave en afdracht op kwartaalbasis. De betalingen vinden in de praktijk te laat of in het geheel niet plaats. Met boetes tot gevolg, zonde van het geld.  Weer is er een eenvoudige oplossing; reserveer per maand een bedrag.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Vanuit de praktijk weet ik dat startende ondernemers meer dan voldoende ideeën hebben om hun onderneming te laten bloeien en groeien.

Henri Arink

WEES GOED VOORBEREID

Schrijf een ondernemingsplan! Deze is niet altijd direct nodig voor bijvoorbeeld een geldverstrekker. Schrijf het plan vanuit en vooral voor je zelf. Het dwingt je dan al tot nadenken om bij problemen nu al oplossingen te bedenken.

FOCUS IS VERKEERD

Wij bemerken dat de focus ligt op omzet, omzet en nog eens omzet.  Om het bedrijf zo snel mogelijk te laten groeien. Op zich niets mis mee, hier wordt een goede marge nog weleens vergeten. Omzet is leuk, een goede marge is beter. Een goede cashflow krijg je nu eenmaal bij voldoende marge.

STEL REALISTISCHE OMZET VERWACHTINGEN

Vanuit de praktijk weet ik dat startende ondernemers meer dan voldoende ideeën hebben om hun onderneming te laten bloeien en groeien. Als ik dan vraag of het ook financieel onderbouwd is, is het antwoord 99 van de 100 keer nee of erger nog niet aan toegekomen.  Zorg dat je in je ondernemingsplan altijd een Financieel hoofdstuk hebt ingebouwd. Laat je desnoods ondersteunen door een Financieel Specialist. Zo zijn dan de (winst)verwachtingen niet te optimistisch en zul je zien dat het iets langer duur voordat er winst behaald wordt. Op deze manier stel je realistische en vooral haalbare verwachtingen en loop je jezelf en je bedrijf niet voorbij. 

Bent u als ondernemer in een van bovenstaande valkuilen gevallen? Interim MKB en ik, ingeval van financiële vragen, helpen u graag verder!

Henri Arink
Financieel Manager

Terug naar blog

Interim MKB – Wij denken in oplossingen

Wacht niet langer en neem contact op
met onze specialisten voor een vrijblijvend gesprek.

2018-11-27T13:15:14+00:00
Onze algemene voorwaarden zijn veranderd; november 2018.